Teoria humanistyczna Carla Rogersa
C. Rogers uważa, że każda jednostka ma potencjalne zdolności
zdrowego i twórczego rozwoju, jeśli weźmie odpowiedzialność
za własne życie.
Założenia teorii C. Rogersa:
1. Człowiek jest całością
2. W człowieku przeważają dobre aspekty jego osoby
3. Człowiek staje się neurotykiem, gdy osobowość jego
zostaje zaburzona przez działanie negatywnych sił
4. Dominujące są przeżycia świadome
5. Naturalnym motywem, który kieruje ludźmi jest
samorealizacja. To podstawowa potrzeba rozwojowa.
Osoba samorealizująca się kieruje się własnymi doświadczeniami,
słucha swojego wnętrza, podejmuje sama decyzje i odpowiada
za nie.
Jeśli człowiek nie realizuje się, tylko żyje doświadczeniami
innych ludzi i przeżywa je jako własne, następuje zaburzenie
osobowości.
Pole fenomenologiczne – to ogół spostrzeżeń i myśli jakich
człowiek doświadcza. To odbieranie obiektu wraz z
doświadczeniem jakie ma ono dla człowieka. Wszyscy ludzie
podlegają tym samym bodźcom ale każdy człowiek inaczej je
interpretuje. Pole fenomenologiczne kieruje naszą uwagę na
pewne obiekty. Pole fenomenologiczne nie jest tożsame ze
świadomością.
Na strukturę osobowości wg
C.Rogersa składa się:
1. Organizm – to człowiek doświadczający swoich myśli,
doznań, uczuć, potrzeb, spostrzeżeń, wartości, znający swoje
talenty i uzdolnienia, jest otwarty na informacje pochodzące
z wewnętrznych doznań i ze świata zewnętrznego.
2. Self – czyli ja – to system postrzegania własnej osoby-
kim jestem, kim chcę być, do czego dążę, jaką mam wartość.
Konflikty w strukturze osobowości są potrzebne po to aby
mogła zajść zmiana.
1. C. Rogers preferował termin "klient" , gdyż wierzył, że
człowiek ma własne zasoby i możliwości w samo-uzdrawianiu
się,
2. Klient zgłasza się do psychologa gdy ma poczucie
przewlekłego napięcia lub odczuwa „niestosowności" w różnych
aspektach swojego życia i nie zgadza się z tym,
3. Terapeuta jest zdolny do szczerego, empatycznego
słuchania, rozumienia i wspierania wypowiedzi swojego
klienta. Jest autentyczny i pozostaje w dobrej interakcji z
klientem. Klient potrzebuje autentyczności terapeuty, bo sam
potrzebuje odnaleźć siebie, poszukuje swoich odczuć, potrzeb
i wartości, chce odpowiedzieć sobie na pytanie jak żyć, co
jest ważne.
4. Wytworzenie atmosfery przyjaznego słuchania, akceptowania
i przyjacielskiego wspierania jest podstawowym czynnikiem
leczącym. Klient wchodzi w proces odszukiwania pomysłu na
siebie. Następuje samoaktualizacja.
5. Podstawową umiejętnością terapeuty, jest wytwarzanie
przyjaznej atmosfery w której "klient" czuje się
bezpiecznie, czuje się akceptowany, zrozumiany, ma poczucie
wsparcia, szacunku, czuje empatię i realizuje własny samokoncept.
Redukuje to napięcie i odblokowuje jego zdolności do rozwoju
samego siebie, według jego własnych zamiarów. Terapeuta
zadaje specyficzne pytania, które pomagają w realizowaniu
celów klienta.
6. Celem terapii jest nie tylko uwolnienie i rozwój własnego
potencjału klienta, ale i także przywrócenie sprawnego
funkcjonowania społecznego oraz swobodne realizowanie celów
życiowych.
7. Rogers podkreślał, że skuteczność jego podejścia
terapeutycznego nie tyle zależy od wiedzy akademickiej ile
od umiejętności wytwarzania przyjacielskiej, przyjaznej,
empatycznej atmosfery w relacji z klientem. Dzięki temu
klient pozwala sobie na autentyczne zachowania, czuje się
spokojny, doświadcza spójności siebie, odnajduje siebie i
akceptuje, znika lęk i sztywność w postrzeganiu doświadczeń
i łatwiej jest mu akceptować innych ludzi.
Osiem wyznaczników człowieka idealnego wg C.Rogersa:
1. Otwarty na wszelkie doświadczenia.
2. Autentyczny w porozumiewaniu się ze sobą i z innymi
ludźmi.
3. Poszukujący intymności.
4. Poszukujący całościowego spojrzenia na rzeczywistość.
5. Podatny a zmiany.
6. Ufający sobie.
7. Sceptyczny wobec technologii i rzeczy materialnych.
8. Szukający wartości duchowych poza jednostkowych.
Autor: Elżbieta Dybińska
Bibliografia:
1. Gasiul H. : Psychologia osobowości, Wyd. Difin, Warszawa
2006
2. Grzesiuk L. Redakcja Naukowa: Psychoterapia Teoria
Podręcznik akademicki, Wyd. Psychologii i Kultury, ENETEIA,
Warszawa 2005
3. Previn A.L.: Psychologia osobowości, GWP , Gdańsk 2002
|